Subvencions per a l’impuls del català a les empreses

SUBVENCIONS PER A L’IMPULS DEL CATALÀ A LES EMPRESES

Del 6 al 21 de febrer del 2024
 
Us informem que el departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya ha obert una línia de subvencions per al foment del català a les empreses.

El termini de presentació de les sol·licituds és del 6 al 21 de febrer de 2024.

L’objecte d’aquestes subvencions és promoure actuacions específiques que fomentin la llengua catalana en l’àmbit de l’empresa a Catalunya, com ara definir un pla lingüístic d’empresa i dur-ne a terme alguna de les accions, incorporar el català en productes i serveis de l’empresa  o realitzar programes que afavoreixin la interacció en català entre els professionals de l’empresa i amb el públic.

El Departament de Cultura, a través de la Secretaria de Política Lingüística, convoca una nova línia d’ajuts per promoure actuacions específiques per fomentar la llengua catalana en l’àmbit de l’empresa a Catalunya. Les empreses podran sol·licitar els ajuts entre el 6 i el 21 de febrer, i hauran de dur a terme les accions objecte d’aquests ajuts dintre de l’any 2024.

Les bases d’aquestes subvencions especifiquen que aquesta línia d’ajuts van destinades a tres tipus d’actuacions. En primer lloc, l’elaboració d’un pla lingüístic d’empresa i la posada en marxa d’accions per a l’increment de l’ús del català en l’entorn laboral i per a l’oferta de productes i la prestació de serveis, a partir d’una anàlisi de la situació de la llengua i de necessitats identificades. En segon lloc, promou la incorporació del català en els productes i serveis de l’empresa, en activitats laborals i en documentació mercantil, laboral, de comunicació i màrqueting. I finalment, també inclou el foment del català en l’exercici professional, especialment les adreçades a personal amb coneixements bàsics de català, i que afavoreixin la interacció en aquesta llengua.

Les accions concretes poden ser de caràcter molt divers. Es poden dur a terme accions dirigides al personal de l’empresa, sobretot per a capacitar-lo per a l’atenció presencial i telefònica, tant amb formació formal com a partir d’aprenentatge informal, com el Voluntariat per la llengua o la creació d’altres espais de confiança. També es poden subvencionar accions sobre la documentació i l’etiquetatge, que inclouen des de manuals d’instruccions i informació de salut i seguretat per al client fins als tiquets de caixa i contractes. La catalanització de rètols i de la senyalització en els centres de treball també poden ser objecte d’aquestes subvencions.

Pel que fa als criteris de valoració, les bases estableixen que es tindran en compte tres paràmetres diferents: l’abast de les accions de foment, la qualitat del projecte i la capacitat d’impacte. Quant a l’abast, s’afavoriran els projectes que aconsegueixin una millora integral a partir d’una anàlisi acurada de la situació de la llengua catalana a l’empresa. La qualitat del projecte, per la seva banda, té en compte el disseny, la viabilitat del pla de treball, l’adequació del pressupost i el sistema d’avaluació dels resultats. Per últim, l’impacte del projecte valorarà la magnitud i rellevància del públic potencial del projecte, ja sigui intern -empleats- o extern -consumidors; la perspectiva de continuïtat de les mesures previstes, i la capacitat de transformar amb efectes duradors els hàbits, els coneixements o les actituds envers el català.

Català a l’empresa

Segons l’estudi Emmarca’t, prop del 70 % dels consumidors voldrien que les marques usessin més el català en àmbits com la publicitat, les xarxes socials, l’etiquetatge, l’atenció telefònica o els webs. L’impuls del català en l’àmbit de les empreses és una actuació prioritària per al Departament de Cultura, que ha fixat el foment de la llengua com un dels quatre eixos principals en aquesta legislatura.

Més informació

 

Els desitjos de la OMIC pel 2024

Iniciem l’any 2024 i és temps de bons propòsits també des de l’Oficina d’Atenció al Consum per a millorar aquelles peticions que atenem amb major freqüència, a saber:  

  • L’any passat el nombre de reclamacions tramitades a les companyies de llum i gas van créixer exageradament tot i la normativa existent que ho regula.
  • En relació a les clàusules abusives dels contractes bancaris (despreses de constitució, IRPH…) cal que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) posi odre i restem a l’espera d’una Sentencia que podria ser clau en relació amb la prescripció de la reclamació de les despeses de constitució d’hipoteques.
  • Que la ciutadania tingui un accés àgil, fàcil, ràpid i efectiu a la justícia ordinària; sense oblidar que la mediació i l’arbitratge és la millor forma de solucionar els conflictes entre consumidors i empreses.
  • En quant a les companyies aèries caldria una vigilància més acurada, ferma i resolutiva dels òrgans competents; per tal de fer acomplir horaris, normes de facturació i d’embarcament i la resposta a les reclamacions tramitades per les OMICs.
  • En quant al fraus informàtics i el nombre creixent de denúncies per “phishing”, “smishing”, “pharming” requereix la implementació de mecanismes de protecció per àrt de les entitats bancàries i una regulació més estricta.

 

Des de l’OMIC observem que aquestes reclamacions van augment proporcionalment a les desigualtats socials i treballem per a contribuir amb el nostre gra de sorra a la seva reducció.

 

OMIC – Cardedeu

omic@cardedeu.cat

telf: 93 844 43 02

 

Atenció a les trucades fraudulentes

Atenció! Trucada fraudulenta

El passat mes de març, ja es van detectar un seguit de trucades fraudulentes, intentant cobrar un impostos per part de l’Ajuntament. Ara tornen a produir-se aquestes trucades. Davant d’aquesta situació, publiquem anunci oficial de l’Ajuntament de Cardedeu.

⚠️ Comunicat Ajuntament de Cardedeu

Hem detectat l’existència de trucades fraudulentes reclamant, via telefònica i WhatsApp, el pagament d’impostos de l’Ajuntament de Cardedeu. Aquestes trucades també faciliten un número de compte per a fer l’ingrés que en cap cas és de l’Ajuntament.

Us recordem que el pagament d’impostos es fa únicament a través de l’organisme tributari competent. En el cas de l’Ajuntament de Cardedeu es tracta de l’Organisme de de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona. 

En qualsevol cas, les reclamacions per impagaments sempre es fan a través de notificació electrònica o per correu certificat, mai via telefònica, per WhatsApp o per correu electrònic ordinari.

Si rebeu qualsevol trucada, correu electrònic ordinari o missatge de WhatsApp reclamant un pagament de l’Ajuntament de Cardedeu, poseu-vos en contacte amb la Policia Local: 93 844 41 41

 

Alumnes de l’IES Pla Marcell fan vídeos per a promoure el consum responsable al Nadal

Per aquesta campanya de Nadal, comptem amb l’alumnat de 3r d’ESO de l’IES Pla Marcell als qui hem encarregat de fer un vídeo per a promoure el consum responsable i el comerç local de manera coordinada amb els i les mestres de l’àrea de ciències socials.

Els vídeos presentats ens donen pautes per a fer les nostres compres de manera responsable, ara i tot l’any. Comprar a Cardedeu és donar suport als projectes locals que aporten vitalitat econòmica i social al municipi.

El vídeo seleccionat per a ser publicat a les xarxes socials es titula “Un petit gest, un gran canvi” i ens parla de la idea de proximitat a través de la grandesa de les coses petites i quotidianes, el comerç de local i la importància de cuidar les relacions intergeneracionals. Felicitats! A Iris Romero, Andrea Lopez, Bruna Viader i Bruna Pizarro de la classe 3r D.

Avui una comitiva d’alumnes han vingut al CSETC a fer una visita per a conèixer les instal·lacions i serveis i han rebut el reconeixement per part de Carme Mallorques,  regidora de Desenvolupament Local, Comerç i Turisme i un petit lot de productes residu zero.

Des de l’Ajuntament ens fem ressò del vídeo a les nostres xarxes, us animem a compartir-lo!

 

OMIC – Cardedeu

omic@cardedeu.cat

telf: 93 844 43 02

 

Intel·ligència artificial a l’empresa: els primers passos

Quatre empreses catalanes, que ja treballen amb solucions en intel·ligència artificial, donen algunes claus sobre com les empreses poden implantar aquesta tecnologia en el seu dia a dia. Totes elles han participat a l’Exponential Day 2023.

 

Aplicar tecnologies avançades com la intel·ligència artificial pot suposar un gran repte per a les empreses: cal identificar quines són les àrees on es pot fer servir; s’ha de provar i tornar a provar; cal formar als treballadors i tot plegat s’ha de fer pas a pas per veure on pot aportar valor real a mig i llarg termini.

Aquests són alguns dels comentaris que Enric Plana, de M47Labs; Albert Uriela, d’OmniosDiego Bartolomé, de Sintetic.ai i Marcos Luengo, de Vidext han fet sobre l’ús d’aplicacions en intel·ligència artificial per part de les empreses.

 

A la vegada, són conscients que tecnologies com aquesta viuran una evolució exponencial durant els propers anys. “El que ara sembla molt revolucionari es quedarà. Serà difícil entendre llocs de treball on no s’incorpori aquesta tecnologia per prendre decisions”, apunta Uriela.

Tots ells han participat a l’Exponential Day 2023 presentant les seves aplicacions. Recupera les seves ponències a l’Exponential Day 2023!

Text per gentilesa d’acció

Escolta el batec del teu comerç

L’Ajuntament de Cardedeu dona suport a la campanya en la que 1700 comerços i restaurants del Vallès Oriental participaran per posar en valor els establiments de proximitat.

La iniciativa que es va presentat dimarts amb el lema “Escolta el batec del teu comerç” està impulsada per PIMEC i busca desvincular-se de campanyes com la del Black Friday. Serà els propers 1,2 i 3 de desembre tot i que algunes accions s’allargaran durant tota la campanya de Nadal i Reis. La Xarxa Comerç de CArdedeu hi està adherida.

L’objectiu de la campanya és posar en valor el comerç de proximitat de tot Catalunya i fer visibles les seves fortaleses i el seu valor afegit enfront de les grans empreses o les compres online de grans operadors.

La data inicial d’aquesta campanya és de l’1 al 3 de desembre però es pot allargar durant tot el mes de desembre. Aquests dies s’intentarà que la campanya tingui ressò a tot el territori.

Tal com es descriu des de PIMEC, “Batega és més que una campanya, és una oportunitat per impulsar la consciència col·lectiva sobre els avantatges de la compra i consum al territori, al teu poble o barri, a nivell comerç i restauració. Amb aquesta iniciativa pretenem destacar la diversitat i la singularitat dels establiments i el seu importantíssim rol en els centres urbans de tots i cadascun dels municipis.

 

 

 

La hipoteca inversa: una solució?

LA HIPOTECA INVERSA: UNA SOLUCIÓ?

Des de l’OMIC s’ha detectat un increment de les consultes relacionades amb l’anomenada “hipoteca inversa”. Possiblement l’increment del cost de la vida sense un corresponent augment de les pensions, fa que la gent gran consideri la seva propietat o habitatge habitual com una solució a la situació.

La hipoteca inversa és un producte bancari regulat a la Llei 41/2007, un préstec que permet a les persones a partir dels 65 anys obtenir liquiditat gràcies al valor d’un immoble sense càrregues, sense haver de vendre o abandonar l’habitatge. Funciona de manera inversa a una hipoteca tradicional, d’aquí el seu nom, ja que, en lloc de pagar al banc, és aquest qui avança al propietari el valor de la casa en pagaments, normalment, mensuals. Després de la defunció, els hereus podran mantenir la propietat de l’immoble i, a partir de llavors, fer-se càrrec del deute. Si decideixen no fer-se càrrec del deute, l’entitat procedirà a l’execució de la garantia hipotecària, recuperant així els diners aportats.

Quins requisits cal complir? La persona sol·licitant i persones beneficiàries que designi han d’haver complert 65 anys o ser dependents, o tenir un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent. El deute només podrà ser exigible -i la garantia executable- quan mori el prestatari o, si així està previst en el contracte, quan el faci l’últim dels beneficiaris. L’habitatge hipotecat ha d’estar taxada i assegurada contra danys. L’entitat podrà acordar amb el client la contractació d’una assegurança de renda vitalícia, conjuntament amb la hipoteca inversa.

Quin procediment cal seguir? L’entitat ha de lliurar al client, de manera gratuïta, informació clara i suficient sobre els préstecs que ofereixen mitjançant la Fitxa d’Informació Precontractual (FIPRE). Quan l’entitat disposi de la informació sobre les necessitats de finançament, la situació financera i les preferències del client, haurà de lliurar una Fitxa d’Informació Personalitzada (FIPER) per a hipoteques inverses, amb la informació personalitzada que li permeti comparar i valorar les diferents ofertes del mercat.

Us recordem que poden comercialitzar aquest producte les entitats de crèdit, els establiments financers de crèdit i les entitats asseguradores. També poden intervenir els intermediaris financers en col·laboració amb les entitats per a donar informació, assessorament i facilitar la gestió.

Per a més informació, adreceu-vos a l’oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), sol·licitant cita prèvia.

 

OMIC – Cardedeu

omic@cardedeu.cat

telf: 93 844 43 02

 

4a edició del Divendres Verd organitzat per la Xarxa Comerç de Cardedeu: Moltes gràcies!!

Un any més, la Xarxa Comerç Cardedeu presenta el Divendres Verd, un dia per celebrar i creure en el comerç local i en la importància del lligam de comerços, serveis i restaurants del poble.

El Divendres Verd va néixer el 2020 per reivindicar i fer consciència de la importància de cuidar el teixit empresarial local enfront d’una gran campanya comercial i mediàtica com és el Black Friday. La gran majoria de petits comerços locals no poden sumar-se al carro dels grans descomptes donat que les condicions per obrir la persiana cada dia no són comparables a les de les grans cadenes ni els grans negocis de venda online .

Aquest 2023 la Xarxa enfoca el seu Divendres Verd amb una acció d’agraïment i un missatge molt clar: “Moltes gràcies”. Volen fer un agraïment a la clientela de Cardedeu i rodalies pel seu recolzament i confiança, per fer un consum conscient i de proximitat, per créixer al seu costat i per donar vida als carrers.

Com sempre es diu, el futur del comerç de Cardedeu és cosa de tots. A la vegada, també ho és el seu passat i el seu present. I és per això, que sense la gent que dona vida a tots els nostres negocis no seriem on som avui.

Per aquest Divendres Verd han dissenyat una campanya on posen cara als comerços associats a la Xarxa Comerç Cardedeu. Ells i la clientela son els protagonistes del dia a dia als carrers del nostre poble. Al mateix temps, a través de les xarxes socials, han publicat diferents missatges gravats per ells mateixos cap a la seva clientela.

També han creat l’”Intercanvi de Recompenses”, una acció que vol premiar tothom que compri aquests dies als comerços participants. En fer-ho, podran escollir a l’atzar una recompensa per bescanviar en un altre comerç participant. Aquestes recompenses son descomptes o detalls que es podran aconseguir i bescanviar del 20 al 30 de novembre.

Els comerços participants a l’Intercanvi de recompenses són: Agent d’assegurances Carla Pitarch, Agora, Artijoc, Autoreparacions Torras, Biopompas Cardedeu, Casa Arteu, Cotons, Farmàcia Cinta Forés, Gemma Complements, Jordi Pruna Estudi Fotogràfic, Lubulona , Moments de Patchwork, Pastisseria Sant Llehi, Perruqueria Mireia, Antic Casino Cardedeu i Sistres.

Des de la Xarxa Comerç Cardedeu, i amb el suport del CSETC – Ajuntament de Cardedeu segueixen treballant pel comerç local i per posar-lo en valor, creant accions de dinamització als carrers, defensant els interessos del petit comerç i recolzant el teixit comercial en el seu dia a dia.

El comerç t’espera

L’Ajuntament de Cardedeu dona suport  a la campanya institucional per promocionar el comerç urbà i reforçar els seus valors que ha endegat la Generalitat de Catalunya a través de la Direcció General de Comerç, i del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM), del Departament d’Empresa i Treball.

Sota el lema “El comerç t’espera” la campanya posa en valor el model de comerç de proximitat. Anar de compres no és només anar de compres, és  gaudir del sol a la cara, de creuar mirades pel carrer, d’enamorar-se perdudament d’un vestit o de passejar sense rumb pels nostres pobles i ciutats.

La campanya mostra persones que compren, persones que venen, persones que viuen i que conviuen. Es tracta una campanya analògica per comunicar una experiència analògica.

La campanya s’articula a través de diferents formats i suports de comunicació tant gràfics, audiovisuals, com digitals. Una campanya integral que serà present a la televisió, a la premsa escrita, a la ràdio, a mitjans digitals i exteriors.

 

 

 

Tallers informatius sobre reducció de residus i envasos d’un sol ús en el comerç

Des del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) de la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb Rezero, s’organitzen dos tallers formatius envers la reducció de residus i els envasos d’un sol ús en el comerç.

Les sessions s’estructuren en els següents continguts:

  • Introducció a la problemàtica de la generació de residus en el model actual de consum i beneficis de la prevenció de residus.
  • Introducció al marc normatiu i la seva implicació en el comerç.
  • Presentació de bones pràctiques i alternatives per impulsar un consum més sostenible i més conscient.
  • Dinàmica participativa per compartir coneixement.

Els tallers tenen una durada de 90 minuts, en format virtual:

  • Taller per a comerços de productes alimentaris. Dimarts, 28 de novembre de 2023, de 15h a 16.30h.
  • Taller per a comerços de productes no alimentaris. Dijous, 30 de novembre de 2023, de 15h a 16.30h.

 

Inscripció al següent enllaç